مانیتورینگ چیست ؟
مانیتورینگ به معنای کنترل و نظارت بر عملکرد میباشد. میتوان گفت مهمترین فاکتور تصمیمگیری برای آینده، آمار گذشته است، لذا مدیران برای اتخاذ بهترین تصمیمات نیاز به آمار دارند. در حوزه آی تی نیز به همین منوال است یعنی اغلب تصمیمات راهبردی بر پایه اطلاعات و آماری است که از سوابق عملکردی عناصر شبکه بهدستآمده است. مانیتورینگ صرفا در حوزه شبکه کاربرد ندارد.
چرا باید از مانیتورینگ استفاده نمود؟
با توجه به تعریفی که ارائه شد، این مهم در هر زمینه کارایی دارد. بهعنوان مثال در صنایع بزرگ دنیا، مانیتورینگ بخش انسانی و صنعتی، بسیار به روند مثبت فعالیت مجموعه کمک مینماید. بدین صورت که با نظارت دقیق بر عملکرد هر بخش، میتوان نقاط ضعف را پیدا نموده و آنها را برطرف نمود.
همچنین میتوان نقاط قوت را یافته و با سرمایهگذاری روی آن بخش، بهعنوان یک نقطه تکیه و ویژگی متفاوت از سایر مجموعهها، از آن نهایت بهره را برد. پس تا اینجا علت سرمایهگذاری شرکتهای بزرگ بر روی این زمینه و بها دادن به آن را، ذکر نمودیم. از زمان جهش فناوری در دنیا، متخصصان بسیاری بر روی گسترش مانیتورینگ فعالیت نمودهاند. میتوان متصور شد که قبل از ورود فناوری مانیتورینگ به مجموعهها، در هنگام بروز مشکلات در صنایع، زمان بسیار زیادی صرف میشد که علت پیدا شود.
یکی از مزیتهایی که بسیار به چشم میآید، کاهش هزینههاست. وجود سیستم مانیتورینگ در دیتاسنتر به شما کمک میکند که در اولین فرصت ایرادات و مشکلات تجهیزات را شناسایی کنید و همین امر سبب میشود که قبل از اتفاقات ناگوار و هزینه بر، به رفع مشکلات بپردازید.
با توجه به این که سنسورهای زیادی در اتاق سرور و دیتاسنتر وجود دارد که شرایط محیطی را کنترل کنند، باید سیستمی وجود داشته باشد تا اطلاعات به دست آمده از سنسورها را مانیتورینگ کند تا در صورت لزوم مدیران IT از این اطلاعات استفاده کنند.
به عنوان مثال سنسور دما، دمای محیط اتاق سرور و یا دیتاسنتر را به صورت لحظه ای اندازه گیری می کند. همانطور که میدانید میزان دما در اتاق سرور بسیار حائز اهمیت است. زیرا با افزایش دما امکان از کار افتادن سرور ها و یا حتی آتش سوزی وجود دارد. بنابراین باید سیستم مانیتورینگ وجود داشته باشد که به صورت لحظه ای این دما را ثبت کند و در صورتی که لحظه ای دمای اتاق سرور و یا حتی رک افزایش داشته باشد در سیستم ثبت شده و در صورت لزوم به مسئول مربوطه اطلاع میدهد.
با توجه به اهمیت اتاق سرور و دیتاسنتر و همچنین کارایی بالا سیستم مانیتورینگ، در مییایم که وجود سیستم مانیتورینگ در اتاق سرور ها و دیتاسنتر ها و دیگر مراکز حساس ضروریست.

نحوه عملکرد مانیتورینگ
نحوه عملکرد مانیتورینگ بدینصورت است که اطلاعات را از قسمتهای مختلف در یک پایگاهی متمرکز جمعآوری نموده و به شیوههای مختلف اعم از نمودار، جدول، متن و … به اطلاع اپراتورهای کنترلکننده میرساند. همین امر سبب میشود که در مجموعهها، در صورت بروز مشکل، خاموشی یا Down Time کمتری وجود داشته باشد. یکی از عوامل سوق مجموعهها به سمت این مهم، همین کاهش خاموشیهاست.
اگر مجموع ثانیههای Down Time مجموعهها در یک سال محاسبه شود (شامل هزینههای نیروی انسانی، افت میزان فروش، عقب ماندن از رقابت با رقبا و …) مطمئنا تمام صنایع با صرف هزینهای بسیار پایینتر از این هزینه، اقدام به راهاندازی بخش مانیتورینگ میکنند.
پرکاربردترین نرمافزارهای مانیتورینگ
پرکاربردترین و محبوبترین سامانههای مانیتورینگ در جهان که بافاصله کیفیتی بسیار زیاد نسبت به دیگر سامانهها قرار دارند به شرح زیر هستند:
🔴SolarWinds
🔴PRTG
🔴ZABBIX
🔴OP Manager
که در این لیست ۲ سامانه PRTG و ZABBIX نیز با اختلاف بسیار از ۲ نمونهی دیگر جلوتر هستند. قدرت این دو نرمافزار حتی بر افرادی که بهصورت کاملا ابتدایی با این دو نرمافزار کارکردهاند. و یا حتی نقشه آنها را از نزدیک دیدهاند، پوشیده نیست. تفاوت در قدرت و عملکرد این دو نرمافزار با سایر نرمافزارهای مانیتورینگ، حجم گسترده استفاده از این دو نرمافزار میباشد. (جامعه مصرفکنندگان پرشمار). در بسیاری از سطوح، اعم از سطح زیرساخت، نام این دو نرمافزار در مراکز کنترل (NOC) به چشم میخورد.

با پاپرا برترین باشید
سیستمهای مانیتورینگ چه وظیفهای دارند؟
سیستمهای مانیتورینگ مجموعه اقداماتی را انجام میدهند تا بتوانند مجموعهای از عملیات و فرایندهای شبکه را توسط نرمافزارهای مختلف نظارت کنند و نسبت به آنها آگاهی داشته باشند. سیستم مانیتورینگ کمک میکند که در دسترس بودن و بررسی عملکرد کلی کامپیوترها (hosts) و سرویسهای موجود که در شبکه به کار گرفته شده اند، مطمئن باشند. پس به طور کلی میتوان گفت که سیستمهای مانیتورینگ چیست . وظیفه سیستمهای مانیتورینگ این است که مجموعه عملیات و فرایندهای شبکه را به وسیله نرم افزارهای مختلف نظارت کند و در صورت بروز مشکل، با آزیر و یا هر امکانات دیگری مسوول مربوطه را مطلع سازد.
به عنوان مثال هنگام افزایش دما و یا رطوبت در اتاق سرور سیستم مانیتورینگ باید به سرعت تشخیص دهد و تهویه هوا و فن را به کار بیندازد تا دما بیش از حد بالا نرود که موجب خرابی سرور ها و دیگر قطعات و تجهیزات اتاق سرور شود و یا رطوبت به قدری پایین نیاید که موجب ایجاد جرقه شود و آتش سوزی به وجود آید.
با ما تماس بگیرید و شامل تخفیف شوید.
چرا به سیستم مانیتورینگ نیاز است؟
حال که دانستید سیستم مانیتورینگ چیست باید بدانید که چرا به سیستم کنترل و مانیتورینگ شرایط محیطی نیاز است و استفاده از سیستم مانیتورینگ چه ضرورتی دارد؟
همانطور که میدانید امروزه استفاده از فناوریهای جدید در شرکتها بسیار رایج شده است. در بسیاری موارد عملکرد مناسب تجهیزات، شبکهها و سیستم ها کلید اصلی برای ادامه کار سازمانها خواهد بود
در هر شرکتی که زیرساخت کامپیوتری در آن حائز اهمیت است، لازم است که عملکرد صحیح سیستمها کنترل شود تا خطاهای احتمالی رخ ندهد و یا حتی تاثیر آن در سرویس های ارائه شده به کاربران، به حداقل برسد.
برای شناسایی خرابیها و مشکلات بهتر است از یک سیستم مانیتورینگ استفاده کنید تا نظارت بر سیستمها به خوبی انجام شود. در واقع وظیفه سیستم مانیتورینگ، کنترل فناوریهایی از قبیل سخت افزار ها، شبکهها و ارتباطات، برنامه های کاربردی و … به منظور تجزیه و تحلیل عملکرد آن ها و ایجاد هشدار هنگام بروز خطرات و مشکلات احتمالیست. یک سیستم نظارت خوب قادر به نظارت بر دستگاه ها، زیرساخت ها، برنامهها، خدمات و حتی فرآیندهای تجاریست. یک سیستم مانیتورینگ خوب باید بتواند به خوبی بر دستگاهها و زیر ساختها و برنامهها و حتی فرآیندهای تجاری نظارت داشته باشد.
یک سیستم نظارت خوب در سازمان باعث افزایش بهره وری در سازمان میشود که این برتری را میتوان از چند جنبه نشان داد:
سیستم مانیتورینگ باعث بهبود عملکرد سیستمهای سخت افزاری میشود.
سیستم مانیتورینگ میتواند از طریق کنترل عملکرد سخت افزار ها، از طریقه کارکرد آنها مطلع باشد و در صورتی که یک سیستم به درستی کار نکند، آن را ردیابی کند و به مسوول مربوطه اطلاع دهد تا برای تعمیر و یا تعویض آن تصمیم گیری کند.
پشتیبانی
کارکنان پشتیبانی در پاسخ به سوالات ، جمع آوری اطلاعات و هدایت تلاش های عیب یابی سخت افزاری و نرم افزاری تخصص دارند. پشتیبانی اغلب شامل دارایی و مدیریت تغییر فناوری اطلاعات ، کمک به مدیران در تهیه ، پشتیبانی و بازیابی اطلاعات و برنامه ها ، نظارت و تجزیه و تحلیل گزارشات و سایر ابزارهای نظارت بر عملکرد و پیروی از گردش کارها و فرایندهای پشتیبانی است.